10. 1. 2010

NMRI (nukleárna magnetická rezonancia)


Stretli ste sa už niekedy s magnetickou rezonanciou (MRI/NMRI)? Áno. Tak pred mesiacom som sa pridal do klubu. Zapojil som sa do výskumu 1. Neurologickej kliniky FN u Svaté Anny v Brne. Vyšetrovali moje podvedomie. A potom mi zoskenovali hlavu, že ako vyzerá zvnútra aby som mal nejakú pamiatku. A pre tých, čo v klube  nás, ktorí sme už takéto vyšetrenie absolvovali(v mojom prípade našťastie len na výskumné účely), ešte nie sú trochu priblížim o čo vlastne ide.
Magnetická rezonancia sa využíva na mnoho účelov. Najvýznamnejšie sú spektroskopia látok a určovanie ich zloženia a samozrejme vyšetrovanie v medicínskej praxi. Vďaka tomu, že ide o radiačne nezaťažujúce vyštrenie, je táto metóda využívaná stále viac a viac neustále sa pracuje na jej ďalšom vývoji a na vylepšovaní metodík práce. Princíp je založený na tom, že každý atóm (respektíve jeho jadro)(teda pidi pidi malá častica ako by povedal profesor Spousta) má určitý spin (rotáciu). No a v magnetickej rezonancii sa využíva detekcia správania sa týchto malých častíc v silnom magnetickom poli. Už viete ako to funguje? Nie? Nevadí. To nepotrebujete k životu. Múdre prístroje a programy modernej magnetickej rezonancie tieto rôzne signály spracujú a vytvoria 2-D či 3-D model sledovaného objektu. Technika funguje naozaj krásne.
Ja som podstúpil vyšetrenie fMRI, teda funkčnej magnetickej rezonancie. Toto vyšetrenie sleduje časové zmeny v mozgu človeka.  Na začiatku som dostal slúchatká (ako zvukovú izoláciu a zároveň na komunikáciu s laborantom) a ľahol si na lehátko, kde mi takmer pripútali hlavu. No a potom lehátko zašlo do veľkého bieleho tunela (Svetlo v tuneli som nevidel. Musel som sa pozerať dohora.) A začalo vyšetrovanie. Celé vyšetrovanie trvalo asi hodinu. Nebolo to nejak zvlášť nepríjemné, no vzhľadom na to, že som sa celú tú dobu nesmel ani len pohnúť tak pri snímaní anatomických snímkov na konci, ktoré trvalo len asi 7 minút som myslel, že umriem ako som sa potreboval poškrabať a rozhýbať a proste zmeniť polohu. No prežil som i nehýbať sa hodinu i príšerný hluk magnetu a asi som dokonca i zdravý, lebo mi nič nedávali spätne vedieť.

Takže mám za sebou ďalšie zaujímavé vyšetrenie. Spolužiak mi povedal, že som blázon, že také veci podstupujem dobrovoľne. No ja som rád, že môžem pomôcť a zároveň si vyskúšať niečo nové. Takže po pravidelnom darovávaní krvi, 24-hodinovom screeningu krvného tlaku, záťažovom teste, ktorý už ani neviem o čom bol, ale merali mi tam EKG a po darovaní kostnej drene na výskumné účely (To bolo zatiaľ najnepríjemnejšie zo všetkého. Predstavte si, že vám niekto vysáva niečo z tela...) som absolvoval veľmi zujímavé vyšetrenie na magnetickej rezonancii a mám na to dokonca pamiatku. Snímky mojej hlavy (žiaľ len čiernobiele). Som zvedavý, čo budem skúšať nabudúce. No pri mojom prístupe sa asi niečo nájde a možno to bude i zaujímavé. A ak to bude stáť za to opäť sa s vami rád o ten zážitok podelím.

Žiadne komentáre:

Zverejnenie komentára