10. 1. 2010

ARCHÍV - Veľká Noc z 24.3.2008

Čo to je? Čo vôbec pre ľudí znamená? Má ešte nejaký zmysel v súčasnej dobe? Zastaví sa vôbec hektická doba 21. storočia, aby sa nad Veľkou nocou zamyslela?


Prečo toľko otázok naraz?
Asi to bude tým, že tohtoročné Veľkonočné sviatky boli pre mňa iné ako všetky doteraz. Prvýkrát som Veľkú noc trávil sám. Bez najbližšej rodiny vo forme rodičov a súrodencov. Samozrejme úplne sám som nebol. Bol som v prítomnosti ďalších ľudí, ktorí sú mi blízky a ktorých mám rád.
A asi to bude i tým, že som pracoval. Tak na Veľký piatok ako aj na Veľkonočný pondelok. A mohol som vidieť, ako ľudia okolo mňa, nevedia, o čo vlastne ide. A tak tu zas napíšem článoček. Článoček o tom, čo som si uvedomil v priebehu posledných dní.


Máme za sebou sviatky. Sviatky, ktoré sú najväčším sviatkom kresťanského sveta. Teda aspoň pre veriacich ľudí, ktorí v tomto svete žijú. Sviatky kedy si pripomíname obeť nášho Pána Ježiša Krista na kríži. Obeť vďaka ktorej, sme omilostení od hriechu. Ale smrťou sa to neskončilo. Ježiš vstal a žije. Nebol to len nejaký obyčajný mučeník, bol to Boží syn. Vzal na seba všetky naše hriechy a my môžme byť živí. A toto som si mohol opäť uvedomiť posledné dni. Už počas obdobia, ale hlavne počas Veľkej noci.


Avšak toto nie je jediný pohľad, s ktorým som sa stretol. Je smutné, že je to menšinový pohľad a mnoho ľudí to ešte v živote nepočulo. Väčšina ľudí v mojom okolí, považuje Veľkú noc za sviatky jari. A to, že Veľká noc sa slávi i vo štvrtok, piatok, sobotu, či nedeľu, a nielen v pondelok, je pre mnohých ľudí tu na Morave prekvapením, a že existuje zelený štvrtok pripomína tunajším občanom len zelené pivo z brnenského pivovaru. A tak väčšina ľudí si ani neuvedomuje, aký význam Veľká noc pre mňa môže mať. To že sú nejaké tradície je pekné, ale nestačí mi to k tomu aby som si Veľkú noc vychutnal. Pripomenutie si toho, že je tu niečo viac, čo stálo život človeka, ktorý bol Bohom. To že ten človek žije napriek tomu, že umrel je to bez čoho by tieto sviatky nemali zmysel.


Takisto ako Veľký piatok bez Veľkonočnej nedele by strácal zmysel tak postupne v súčasnej dobe stráca zmysel i Veľká Noc. Ak pre nás bude Veľká Noc len predĺženým víkendom určeným na jarné upratovanie tak naozaj Veľkú Noc nemá zmysel. Ak jediný prínos tohto voľna z práce je, že ľudia majú kedy nakupovať tak nech nie je voľno vôbec. Avšak kým sa nájde jediný človek, ktorý chápe zmysel Veľkej Noci zo všetkým čo k tomu patrí, sväťme Veľkú Noc tak ako nikdy predtým. Dajme ľuďom správu, že zmyslom života nie je to, aby sme si tu na zemi spravili ekonomické zázemie. Dajme im správu, že Boh nás miluje, a že môžme žiť s ním až na večné veky.


Žiadne komentáre:

Zverejnenie komentára