10. 1. 2010

ARCHÍV - Láska a bodka z 9.1.2008

Zapínam textový editor a začínam písať túto sebareflexiu nevediac čo z toho nakoniec bude. Keďže to čítate, tak je to v konečnom dôsledku publikovateľné a zverejnil som to na svoj blog.


Čo je láska? Nie som básnik aby som na túto otázku dal nejakú úžasne poetickú odpoveď. Skúšam len vyjadriť to čo rezonuje v mojom srdci. Láska je keď jeden človek myslí na toho druhého a nie na seba. Láska dáva zabudnúť na zlé a spomína si len na to dobré. Láska je keď každý jeden dych patrí tomu druhému. Láska znamená, že život bez milovaného nemá zmysel. Láska je to najkrajšie čo môžme na našej ceste životom stretnúť. Láska má nekonečný dosah a nič pre ňu neznamená prekážku. Láska je nádherný pocit. A toto je len málo z toho čo pre mňa láska znamená. Toto je len nedokonalá láska, ktorej sme schopní my ľudia. Láska muža k žene a ženy k mužovi. Alebo len krásna láska rodičov k dieťaťu či láska medzi súrodencami.
A čo potom keď Boh je láska? On, ktorý je dokonalý, tak i dokonale miluje. Úplne nádherný popis lásky nachádzame v Biblii. V knihe kníh, ktorá nám dáva odpovede na každú otázku. A dáva nám odpoveď aj na to čo je láska. Základná definícia lásky hovorí, že Boh je láska. A základné prikázanie celého kresťanského zákona vraví, že máme milovať Boha celým svojim srdcom celou svojou mysľou a celou svojou dušou. Je to vôbec možné? Myslím, že možné to je. No je to ťažké. A ešte oveľa ťažšie je to keď máme milovať svojich blížnych tak ako samého seba. Na to si už človek povie, že je to nemožné. Ale s Božou pomocou je možné aj toto. On dá silu ku každému nášmu kroku. Aj k tomu ktorý je naoko nemožný, a ktorý by sme sami od seba nespravili. Naučí nás milovať tak ako miluje On. Láskou bez podmienok, láskou bez výhrad. Tou dokonalou láskou ktorú má len On.
Tak čo budeme milovať láskou ktorá je dokonalá? Asi nie. V našej ľudskej podstate je to, že nenávidíme a ak milujeme niečo za to chceme. Aj keď dokonalej lásky schopní nie sme. Skúsme sa o ňu aspoň snažiť. Verím, že nikoho tým neurazím, keď prepíšem slávny citát, ktorý povedal René Descartes: "Myslím teda som!" na "Milujem teda som!" A to ma viedlo k tomu, že som si spomenul na dorastenecké roky, keď na jednom doraste nám bolo zdôraznené, že Božia láska, a teda i láska o ktorú sa máme snažiť aj my, je láska a bodka. Láska bez akejkoľvek podmienky.


Na záver si dovolím citát Hymny lásky z Biblie.


"Keby som hovoril ľudskými jazyky aj anjelskými, a keby som nemal lásky, bol by som cvendžiacim kovom alebo zvučiacim zvonom. A keby som mal proroctvo a vedel všetky tajomstvá a mal každú vedomosť a keby som mal akúkoľvek vieru, takže by som vrchy prenášal a lásky keby som nemal, nič nie som. A keby som vynaložil na dobročinnosť všetko svoje imanie a keby som vydal svoje telo, aby som bol upálený, a lásky keby som nemal, nič mi to neprospieva. Láska zhovieva, je dobrotivá; láska nezávidí; láska sa nechlúbi, nenadúva sa, nechová sa neslušne, nehľadá svojho vlastného, nerozhorčuje sa, nemyslí na zlé, neraduje sa neprávosti, ale sa spolu raduje pravde; všetko znáša, všetko verí, všetkého sa nadeje, všetko nesie trpezlive. Láska nikdy neprestáva."
1. Korinťanom 13,1-8a

Žiadne komentáre:

Zverejnenie komentára